Most Viewed

si setan

In The Name Of Allah, The Most Beneficent, The Most Merciful.

salam 2 malaysia. (gelak dengan joke sendiri)

mari-mari. aku nak rant pasal chenta lagi. hiahiahihaiha.

kenapa aku cakap you're not in love when you claimed you're in love with someone who doesn't love you back? sebab kau memang not in love. kau boleh bagi aku simptom-simptom dan tanda-tanda orang in love and aku still dalam hujahku, IT'S NOT LOVE.

kata-kata sumbang, "kau apa tau. kau pernah ke bercinta? kau couple pun tak pernah."

and you know what, alhamdulillah aku tak pernah. sebab bercouple hanyalah menambahkan dosa yang sedia ada. tapi aku tau asal usul perasaan cintan cintun ni.

dalam Al-Quran, ada ditulis tentang pasangan. setiap orang diciptakan pasangannya. and lebih kurang it's meant to complete each other.

tapi, bukan bermaksud kau kena bercintan cintun lebih-lebih. seperti post aku sebelum ni, lahirnya perasaan cinta yang sejati, adalah cinta kepada seseorang kerana Allah. bila kau tengok dia, kau ingat Allah, kau syukur yang kau diciptakan, kau turut mengagungkan ciptaan Allah. dan sebaik-baik teman ialah teman yang mengingatkan kita kepada mati.

"tapi aku serious rasa aku jatuh cinta. setiap kali aku tengok dia, aku rasa sangat tenang.."

that's my dear, the work of satan.

tahukah anda, satan berbakat, haaa, berbakat dia ni. bakatnya ialah menghiaskan perkara-perkara buruk. contohnya, bergaul bebas adalah perkara yang sangat buruk, sangat hodoh dan haram. tapi satan boleh edit baik punya, sampai nampak semua ni indah. pegang tangan bf indah, peluk-peluk indah, kissing pun indah. tapi hakikatnya TIDAK.

tell me, siapa yang dapat tahu bila masa setan berbisik kepadanya?

aku bagi contoh paling simple. bangun subuh.

time nak bangun subuh punya la susah. alarm dah bunyi. kau fikir, "ala, baru pkul 6, ada 1 jam lagi. tidur kejap". alarm bunyi lagi "hmm baru 6.30, lelap kejap lagi" alarm bunyi dan bunyi! "ALLAH ! dah pukul 7. mati la aku terbabas subuh!"

kau agak suara siapa la yang cakap "tidur kejap" dan "lelap kejap" tu. tu bisikan setan tu. tapi kau dengar macam suara sendiri kan? mcm sendiri yang merelakan tapi bila betul- betul sedar, which is too late, kau menyesal.

jadi segala benda yang tak baik tapi kau rasa FUN, BEST, AWESOME tu, adalah hiasan yang diedit oleh si setan ni. dia tak payah guna software apa-apa pun nak edit. jap, itu wallahualam, aku tak tau dia guna apa bagi edit-edit ni. tapi yang pasti, dia edit la.

dia juga memberikan kita pandangan yang serong. sampai sesetengah fikir, pergi ceramah agama = tak cool. pergi concert katy perry= sangat cool. okay ni pun sebahagian propaganda yang sedang berleluasa. orang fikir benda buruk = cool. benda baik = tak cool.

who defines the word cool anyway? it's yourself.

kawan-kawan. hakikatnya, hati semua orang bersih. suci. tapi kita sendiri mencemarkannya dengan buat benda-benda tak elok. at one point, you will think benda tak elok tu benda biasa sebab dah selalu buat.

kenapa aku cakap couple-couple haram, dating tu haram?

dating tu antara 2 pihak je, lelaki dan perempuan. dan selalunya bila ada seorang lelaki dan seorang perempuan duduk berdua, akan datang pihak ketiga. aku bukannya cakap pasal perempuan lain ke apa. pihak ketika tu si setan la. apa lagi. then dia pun ayat korang dua baik punya, mengindahkan perkara yang buruk, sampaikan korang dua terjebak dalam maksiat. terus jatuh haram.

couple-couple pun sama je. couple mesti dating kan? aah. sama la hukum

"macamana aku nak kahwin nanti kalau aku tak couple sekarang. nanti aku takde experience.."

kau nak experience apa? tak payah. banyak sangat experience nanti kau tak boleh handle dengan kekasih sorang. hahaha.

aku tahu ramai kawan-kawan aku yang berchenta-chentun ni. aku tulis semua ni untuk korang.

"kau jealous sebab bf aku hot"

ya Allah aku tak jealous la. kalau boleh aku nak cakap : ambik la bf kau aku tak mau pun. tapi aku tulis semua ni untuk korang baca, dan mungkin ada sedikit kesedaran. sebab aku tau kadang-kadang kita tak tahu certain things kan. sebab benda ni tak diterapkan sejak kecik. ada ke kecik2 pandai kiss anak orang? pengaruh barat habis la. semua jadi kebiasaan.

kau tau tak perasaan aku pergi shopping mall dan witness semua ni? aku sakit hati. sakit yang teramat. sebab aku rasa kalau aku tak cakap, siapa nak cakap? aku dah terangkan. pada yang tak puas hati, sila tinggalkan comment ataupun contact je aku. tak payah cakap belakang, kau cakap je dengan aku. aku takde hal.

"eleh, kau tipu. aku tau kau jealous sebab kau tak pernah rasa nikmat cinta"

...... takde maknanya nikmat cinta. nikmat cinta hanya pada Allah. tak mau aku rasa nikmat yang haram.

dan aku admit, aku bukannya sempurna. aku masih ada cacat cela, siapalah aku nak berhujah lebih-lebih tapi, kalau aku nak tunggu aku perfect, time tu mungkin aku dah terlalu lewat untuk berhujah dan tak sempat nak mengingatkan kawan-kawan.

lagi-lagi dekat bulan puasa ni. siapa betul-betul percaya setan kena ikat time puasa? mungkin setan yang freelance kena la ikat. tapi kalau setan tu dah sebati dengan diri kita, takkan kita kena ikat kot? jadi dia stay je la dalam diri kita. jadi, suppress syaitan dengan mengupgradekan iman. insyaAllah, you'll find a way.

4 comments:

amie said...

nice post
sangat "mengingatkan" i mean..memberi peringatan

P/s:

*psssss* (bunyi diri sendiri tengah terbakar)
:P

sometimes i think im pathetic, but reading ur post just made me feel that i have something worth to proud for

thanks
selamat menyambut ramadhan al-mubarak

Hanee AJ said...

i agree!
to all ppl who cinta cintun..couple2 ni...d best is korg kawin la...tp kalo salah pilih means salah org la korg jatuh hati tu...
hidup di dunia ni matlamatnya jgn terpesong dgn jalan tuhan mu (tuhanku Allah)...
memang xde yg perfect utk ini tp kita ni ada akal, lu pikir la sendiri...akal yg ada ni xboleh melawan tuhan mu...(to others,choose ur god wisely) u can do research over internet also about the truth n omnipotent n etc bout our creator.

sis,luv ur writing! ~

adzani adnan said...

hey dear,
i lix very much this post..
zaman dulo2 means hingusan
( zmn high school )
ada la pengang2 tgn..

tp since dh kje dan dewasa..
benda2 yg kte buleh jauhkn..
baguih juga kita jauhkn..

pegi je dating..
tp xperlu pengang tgn..
mkn sama2 facing each other and smile... trust me..
masing2 akan rasa CHENTA..

lantak la apa org nk kte..
janji cik hanez yg comei ni pandai jaga diri.. okey..

luv's ad

Atika Farha said...

i can smell something here. aha. :)
thanks for your advice dear,
i don't know what is happening to me.
maybe i terlalu sibuk and pnt or something membuatkan i terasa that i needed somebody. pls don't get me wrong. i pun terfikir yg sama. couple is something good though. byk dosa boleh dapat. TQTQTQTQ!

much LOVE
-farha