Most Viewed

Lailatul Qadr

In The Name Of Allah, The Most Beneficent, The Most Merciful.

alhamdulillah. hari ni dah masuk hari ke 21 Ramadhan. nampak gayanya orang ramai sibuk membeli-belah untuk raya nanti. sayangnya, Ramadhan yang ada di depan mata, Syawal yang nun jauh di sana juga yang dinampak. ni dah macam gajah depan mata tak nampak, kuman di sebelah rumah nampak pulak.

"Kalau orang datang rumah kita, mestilah kita jemput masuk yang di depan pintu dulu, baru yang di belakang tu kita jemput masuk." lebih kurang lah, ayat dari solusi.

sangat bersyukur Ramadhan kali ni berbeza dengan tahun lepas. perbezaan yang positif. rasa bertuah dapat nampak apa yang orang ramai tak nampak - keberkatan Ramadhan tu.

wa ma adro kama lailatul qadr? apakah itu lailatul qadar?
lailatul qadri khairummin alfi shahr. lailatul qadar itu lebih baik dari 1000 bulan.

"Orang bukan nak kejar lailatul qadar, orang sibuk nak kejar lailatul Kamdar." Akmal, coretan jalanan.

ada 9 hari lagi untuk kita mengejar segala macam kebaikan untuk bekalan 11 bulan akan datang. sebab apa? pada bulan ini, dan especially 10 yang terakhir, akan digandakan semua pahala.

cuba bayangkan Kamdar buat crazy sale. confirm semua generasi -- dari moyang sampai ke cicit akan serbu Kamdar. Ramadhan ni lagi hebat. kita semua tak nak serbu dan rebut peluang tu ke? kalau pergi Kamdar, barang dia limited. balasan Allah, unlimited. takkan habis, kerana Dia maha pemurah, maha besar, maha agung!

untuk effect yang terbaik, kejarlah keranaNya dan bukanlah untuk fadhilatnya.

jom kita kejar sampai dapat. ;)


on a personal note;
I'm truly grateful I went to RSSR. one of the most valuable moments indeed. I've no regret, but one--for leaving the program for a while to do something that is insignificant.

insyaAllah, next week I'll be at pre-departure russia-ireland-uk at pwtc, helping out my umno people. plus, I wanna check out whether any of my friends will be there. I'm not going back to that club, I don't like what I've become when I'm in the club. lagha semacam. with these people in the club, they just give me a major headache. sometimes it feels like i'm mothering naughty kids. yeah -_-"

but then again, Allah will never burden me with what I can't handle.

so, have faith.

"If you see an injustice ACT on it, and if you can't, then SPEAK on it, and if you can't then FEEL it with your heart, because that's the WEAKEST form of faith, but at least that's a start."


edit : apakah tips untuk bangun qiam?

lain orang, lain ragam lah kan? personally I'm the type who is so difficult to wake up, because I love to sleep. -_-" but, try these tips, see whether it helps.
  1. tidur awal. kalau dah cukup tidur, senang nak bangun.
  2. set alarm yang kuat, pastu letak jauh sikit, so that kalau nak matikan alarm tu you have to wake up. haaa!
  3. drink plenty of water. besides helping your dehydration problems, you'd be waking up to go to the toilet. ta-da~ :p
  4. jangan tidur dalam keadaan terlalu selesa. confirm susah nak bangun.
  5. suruh mak/ayah kejutkan. in my case, ayah. sebab dia kejutkan FUHH terus bangun!
  6. having a newborn around you helps. my niece, a 4months old selalu nangis nak susu time2 4am. so. terbangun la jugak. hahah.
actually kan, paling penting lah, sebelum tidur, niat nak bangun qiam. at least dah niat kalau pun tak terbangun. that's 1 point there, folks. pastu, doa sikit (bebanyak pun boleh) minta Allah permudahkan untuk bangun nanti. :)

speaking of sleep...
Allah memegang jiwa (orang) ketika matinya dan (memegang) jiwa (orang) yang belum mati di waktu tidurnya; maka Dia tahanlah jiwa (orang) yang telah Dia tetapkan kematiannya dan Dia melepaskan jiwa yang lain sampai waktu yang ditetapkan[1]. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda- tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir.
(Surah az-Zumar 39 :42)

that's why orang kata bila kita tidur, kita mati seketika. kerana Allah menahan jiwa kita. bila kita bangun, kenapa kita baca "alhamdulillahil ladzi ahyana ba'da ma amatana wailaihinnushur" yang bermaksud : Segala puji hanya milik Allah yang telah menghidupkan kami setelah sebelumnya mematikan kami, dan hanya kepada-Nya-lah kita kembali. Sebab apa? sebab Allah dah bagi kita peluang untuk hidup -- bukan bagi peluang nak repeat our mistakes, Dia beri peluang untuk kita repent.

i was told it is best that, before tidur tu kita muhasabah diri.

yakinkah kita boleh bangun esok?

adakah esok masih ada untuk kita?

wallahu'alambithawab.

1 comment:

Irfan Osman said...

As Salam,

Benar kata saudari Lailatul Qadr khairum min alfil shahr. Akan tetapi bukan senang nak bangun tengah malam lagi2 orang macam saya ni :(. Jadi apakah tip2 anda agar dapat berjaga malam untuk beribadah?


PS: New layout looks natural :)