Most Viewed

Cabaran Seorang Guru

In The Name Of Allah, The Most Beneficent, The Most Merciful.

Haritu borak dengan kawan aku, dia seorang cikgu sekolah rendah. 
Saja bukak topik budak jawab "sebab boleh" dalam kertas exam yang ada seorang cikgu ni share kat page dia. Basically dia jawab tu adalah satu tagline mamat mana ntah yang famous kat media sosial. So kawan aku ada share, anak murid dia jawab benda merepek jugak. 

Zaman sekarang nak jadi seorang cikgu sangat mencabar! Nak mengajar banyak topik nak kena cover, dengan silibus kementerian yang padat, satu kelas ratio 1 cikgu 30-40 murid yang bermacam-macam perangai. Nak kena bagi faham itu ini bukan senang ya (Nasib aku tak jadi cikgu, aku takde kesabaran) Tambah lagi dengan cabaran dengan kena jawab whatsapp parents tak kira waktu. Yikes!

Dia cerita (ni pengalaman dia sendiri, which aku rasa ramai boleh relate)
[Untuk konteks, dia ajar subjek BM di sekolah jenis kebangsaan cina]

Sorang parent ni whatsapp malam-malam, tanya, kenapa anak dia tak score exam. Sedangkan dah ada dua cikgu tusyen. Salah cikgu sekolah ke anak dia tak boleh perform? (anak dia takde la fail tapi markah bawah 60) 

Kau rasa senang ke nak ajar satu kelas 30+ budak below average? Ni tahun 3 pun ada tak kenal huruf. PARAH ok! Nak ajar laju2 tak dapat sebab bukan ramai yang faham, semua tahap below average. Jadi ajar slow-slow, asalkan dapat faham sikit pun takpe. Aku yang dengar ni macam, alahai kesiannya weh. Kau sebagai pengajar akan frust dulu bila tengok markah budak tak ok. Ingat mak bapak je frust? Cikgu lagi frust!

Budak ni pergi 2 tusyen (aku tak tahu parents dia bayar berapa) so by right, kau akan expect cikgu tusyen tu lagi perform la kan since kau dah bayar lebih. Tapi.. camtulah.

The best part : kadang-kadang homework sekolah budak tu, cikgu tusyen dia yang buatkan. Macamana tau? Cikgu sekolah kenal la tulisan nak murid dia camana. Ya Tuhan! Kau dibayar untuk mengajar budak tu, bukan untuk buatkan homework. Macamana budak tu nak tangkap / faham apa dia belajar? Apa motif buatkan homework ni aku tak leh brain! Bila kantoi keputusan exam tak ok - cikgu sekolah yang dipersoalkan?

LUCU lah dunia sekarang ni. 

Aku rasa parents kena mainkan peranan juga dalam pembelajaran anak-anak. Tak boleh harapkan cikgu / cikgu tusyen 100%. Tiba-tiba teringat mama ayah aku teman buat homework. Nama je teman tapi sebenarnya dorang pantau aku buat ke tak, lepas tu kalau tak siap, kena la bebel! Kita pun ada rasa tanggungjawab untuk habiskan kerja rumah tu sendiri. Kalau tak siap, hadap la esok kena marah dengan cikgu pulak!

Tapi sekarang ni cikgu takleh marah ye dok? Nanti mak ayah marah cikgu balik. Hihi

Bertabahlah para guru diluar sana! Tak mudah nak mendidik orang, especially anak orang lain yang bermacam-macam perangai dan pe'el. Dengan fitnah akhir zaman lagi.. Semoga segala usaha para guru diberikan balasan yang baik dari Tuhan dan moga tak putus asa mendidik generasi anak muda.

Untuk bukan guru : semoga kita jadi parents yang baik untuk anak-anak, take part dalam mendidik mereka. Budak-budak ni tak perlu SEMUA jadi bijak, score 100% atau score A tapi cukup sekadar faham benda yang asas dan beradab baik. 

No comments: